fbpx
Sastav Periphery na nastupu 2016. godine/FOTO: Wikipedia

KORONA VIRUS, FANOVI I MUZIČKA INDUSTRIJA: Šta sad?

5 minuta čitanja
Početak

Prošlo je nešto više od dve godine otkako je Misha Mansoor iz Peripheryja izneo jednu veliku istinu pred mainstream publiku u podcastu Ricka Beatoa: bendovi ne zarađuju baš puno.

Suprotno logičnim očekivanjima prosečnog slušaoca, bend koji je u našoj percepciji veliki (pod ovim ne mislim Metallica-veliki, ali opet dovoljno popularan i bitan), a u skladu sa tektonskim promenama koje je industriji doneo prelazak na striming i digitalno slušanje muzike, zapravo zarađuje prosečno do malo novca. Neki su čak i u minusu.

Zvuči suludo, posebno kada vidite da taj isti bend nastupa pred nekoliko hiljada ljudi, ali zapravo ima smisla: troškovi turneje se nisu promenili, a zarada od direktne prodaje muzike je drastično opala, budući da se najveći deo muzičkih izdanja strimuje ili sluša online.

Monetizacija muzike kao takve je procentualno pala u ambis.

Ono što sa sigurnošću znamo je da zaradu bendovima donose duge, duge turneje, po nekoliko meseci u kontinuitetu kako bi kvantitetom nastupa došlo do kakve-takve zarade, nastupi na velikim festivalima i to najčešće pod uslovom da su headlineri, prodaja fizičkih izdanja koja je drastično opala i prodaja mercha. Uzevši to u obzir, Mishina izjava više ne zvuči tako zbunjujuće.

U ovu godinu uleteli smo prepuni entuzijazma, međutim već u prva tri meseca ceo svet se našao pred izazovom koji ne hendluje baš najsrećnije i koji, pored očiglednih tragičnih posledica koje se ogledaju u broju zaraženih i mrtvih, nosi i one druge koje utiču na ekonomije svih država sveta, što se direktno oslikava i na muzičku industriju, naročito izraženo kada posmatramo nešto što je niša, poput metal muzike.

Koncerata, logično, nema. Turneje su stopirane, nastavak je izvestan tek sledeće godine. Festivali se otkazuju redom, Nemačka je zabranila sva masovna okupljanja minimum do kraja avgusta, što zahvata gotovo čitavu festivalsku sezonu. Prvi put, na svoj trideseti rođendan, Wacken Open Air se neće održati.

Da citiram Cardi B (i upropastim vam dan oživljavanjem audio podloge u glavi): shit is getting real.

Nema potrebe da vam crtamo u kakvom problemu se našla čitava metal scena. Sam Carter iz Architectsa je kroz svoje livestreamove na Instagramu u više navrata samostalno, ili u razgovoru sa drugim muzičarima približio situaciju fanovima: ovo je egzistencijalni problem za čitav lanac ljudi.

Dok smo skloni da razmišljamo uglavnom o muzičarima, treba uzeti u obzir da se kriza oslikava na sve koji su uključeni u funkcionisanje scene. Tu pričam o organizatorima, roudijima, tehničarima, fotografima, sve do vozača. Kako je i on sam istakao, ljudi prečesto zaboravljaju da iza jednog dobrog koncerta stoji mnogo više ljudi od onih 4 ili 5 na sceni.

Neki bendovi su brzo reagovali na celu situaciju i adresirali realnost svojim fanovima: While She Sleeps su doslovno nacrtali svojim fanovima da je bendovima potrebna podrška, jer ono što zvuči kao floskula kada čujete u intervjuima ili koncertima sada postaje bolno istinito: njihov bend ne postoji bez vas.

Iako kriza nastala usled virusa slabi, granice se polako otvaraju, ljudi ponovo počinju da žive, države dolaze sebi, ovaj problem u srži industrije ostaje, postavljajući pitanje: šta sada?

Tokom proteklih par meseci imali smo priliku da vidimo na koji način su se bendovi snalazili i adaptirali na novonastalu situaciju, no ono što nas sa ove strane trenutno zanima je kako mi fanovi, koji smo ključni igrači, ali trenutno povređeni i na klupi, možemo da učestvujemo u ovoj utakmici?

Pre svega, važno je sa sobom definisati važnost sopstvene uloge u celoj priči, odnosno da li smo puki konzumenti sadržaja bez prevelikog udubljivanja ili nam je važno da sutra opet pogledamo baš taj bend ili čujemo baš njihov novi album.

Posle toga, možemo da krenemo sa sagledavanjem načina za uživanje u plodovima nečijeg rada, dok mu taj rad plaćamo i na taj način osiguravamo opstanak.

Online koncerti

Mnogo je bilo priče na ovu temu, čak i u regionalnim okvirima i online koncerti su se pokazali kao, barem privremeno, najlogičnije rešenje. Znamo – možete da pustite koncert i na YouTubeu za dž. Nije isto, koncert na ekranu nije koncert uživo.

Nema te gužve, skakanja, zajedničkog pevanja, razmene pozitivne energije i ne-tako-pozitivnih mirisa usled višesatnog skakanja, nema omiljenog muzičara ispred vas; sve znamo. Ipak, posle nekoliko jako dobrih primera, ispostavilo se da ovaj sistem radi na obostrano zadovoljstvo: Katatonia je nedavno održala vrlo uspešan koncert na kome je live bilo oko 3500 ljudi, a ulaznicu kupilo i koncert naknadno pogledalo više od 10500 ljudi.

Online karta za koncert je koštala simboličnih 10e, što je mnogo manje nego što bi koštala uživo, dok su troškovi smanjeni, a zarada obezbedila bendu i timu oko benda egzistenciju tokom ove bezkoncertne sezone.

Loša strana ovoga je što ne možete baš svakog meseca da pravite online koncert, odnosno možete, ali sa neuporedivo lošijim rezultatima. Valjda ohrabreni ovim poduhvatom, mnogi bendovi su najavili svoje online koncerte, tako da predlažem da prošetate do Facebook stranica omiljenih bendova i pogledate najave – možda baš oni pripremaju novi nastup.

Ono što sigurno znamo u ovom trenutku i što je najtoplija preporuka – 31. Maja možete ići na koncert Leprousa, a karte možete kupiti na ovom linku.

Merch merch merch

Jedna majica vredi koliko 2000 streamova. E sad, pošto smo to saznali, možemo ili da krenemo da razmišljamo koliko je devalvirana kupovina muzike ili da odemo na profile omiljenih bendova i vidimo njihovu ponudu u online shopu.

Kako sam više za ovu drugu opciju, istraživanjem i beskonačnim druženjem sa online karticom sam došla do saznanja da je gotovo svaki bend u ovim kriznim trenucima unapredio svoju ponudu, a spustio cene ili ponudio mnogo pogodnosti za kupovinu.

Ako niste fanovi majica sa nazivom benda ili ste nedajbože žensko kao ja i sve majice su tragično ružne, bendovi su se potrudili da u svoje shopove uvrste sve – od vinila neobičnih boja, deluxe setova, ograničenih izdanja, starih izdanja u novom ruhu, kapa, torbi, zastava, maski, privezaka, palica, šortseva, novih dizajna za garderobu…

Generalno, ako postoji nešto dobro u svemu ovome, to je činjenica da se bendovi utrkuju sa ponudama na online marketu i da se oko svog mercha i fizičkih izdanja trude više nego ikada.

Online časovi

Ako ste na muzičarskoj strani, ovog trenutka više nego ikada pre imate priliku da učite trikove od najboljih. Sva je prilika da neko koga cenite drži onlajn časove svog instrumenta koji su takođe vrlo povoljni.

Ne mogu potvrditi iz ličnog iskustva kako to izgleda, ali ako je suditi po komentarima na društvenim mrežama i komentarima poznanika, za neke ok pare možete dobiti između 45 i 60 min online lekcije (kao i mogućnost dugoročnih online lekcija) uz razgovor sa nekim ko svoj instrument rastura, pa tako, ako vam ova opcija deluje interesantno, Instagram je prava adresa, a tamo i email adrese za kontakt i dalji dogovor.

Napiši komentar

Your email address will not be published.

Prethodna priča

KRATKA ISTORIJA ZVUČNOG EKSTREMIZMA: Brzo, brže, BLAST BEAT

Sledeća priča

POTRESI U PITCHFORKU: Obustava rada i optužbe za rasizam

Najnovije iz rubrike Članci i analize