Muzičko savršenstvo distopijanskog, mračnog i teškog kovanog progresivnog putovanja.
Pre deset godina u maloj dnevnoj sobi beogradskog SKC-a svirao je neki nemački bend, pred oko stotinak ljudi. Nije bilo bine, pa se kolektiv iz Berlina stopio sa malom izabranom publikom koja je došla da čuje album čudnog naziva „Precambrian”, zbog čega je moralo da padne neko guglanje ili enciklopedija. Prekambrijum je najstariji period u geološkoj istoriji Zemlje od pre 600 miliona godina kada na planeti apsolutno nisi mogao da nađeš ništa živo. A svirka je bila odlična!
Berlineri već skoro 20 godina stvaraju konceptualnu muziku o nastanku planete i o tome kako su svi delovi razvoja ovog našeg plavog stvorenja ponavljaju, vrte u krug. Ove godine stigli su do paleozoika, starog doba Zemlje kada su u dubinama mora začeti prvi životi na planeti. Istovremeno, pet kataklizmi je u tom periodu uništilo bukvalno sve živo na Zemlji i to zbog povećanja globalne temperature za pet stepeni. Zvuči poznato.
„Phanerozoic I: Palaeozoic” je prvi deo sedmog studijskog The Ocean putovanja, koji više nije tamo „neki” bend, već jedan od najuticajnijih u post-metal okruženju. Iako nisu mejnstrim, u metal zajednici se zaista poštuje ovaj bend, iako su se žanrovski dosta promenili od 2004. i 2005. godine kada su izbačeni „Fluxion” i „Aeolian”, a kroz bend prošlo preko 40 ljudi. Drugi deo paleozoika se očekuje za dve godine.
The Ocean je sve do februara ove godine bio na turneji, promovisao prethodni, takođe dobar album „Pelagial”. Onda je Robin Staps, glavni idejni kreator muzike i gitarista grupe odlučio da se povuče u kuću pored okeana i krenuo da stvara savršenstvo od 47 minuta distopijanskog, mračnog, teškog kovanog progresivnog zvuka. Primetan je i minimalizam u zvuku kroz pozadinsko ubacivanje elektronike i melodičnih tonova klavira. Produkcija je baš kako treba.
Paleozoik počinje dvominutnim instrumentalom koji bi trebalo, barem po nazivu pesme, da dočara kambrijumsku eksploziju od pre 500 i više miliona godina koja je uzrokovala pojavu prvih živih bića na Zemlji. „The Cambrian Explosion” je skraćena verzija prvih pola sata Odiseje u svemiru Kjubrika i Klarka. Instrumental ima taj naučno-fantastični vajb koji se sjajno nastavlja u drugoj numeri na kojoj Loic Rossetti dominira fantastičnim menjanjem growl i clean vokala.
Apokaliptična atmosfera teškog rifa u „Cambrian II: Eternal Recurrence” se jako dobro uklapa sa tekstualnim delom pesme u kojoj Rossetti objašnjava kosmičke procese koji se ponavljaju kako bi ljudi shvatili svoje greške, prijatelje i neprijatelje, sreću i bol. I tako u nedogled. Sledeća stvar „Ordovicium: The Glaciation of Gondwana” je energična i silovita pesma srednjeg tempa koju Rossetti vodi u najvećoj meri growl vokalima. Ovde bi se sjajno uklopio neki Tool momenat i karakteristično pevanje Džejmsa Kinana.
Sledeće dve numere „Silurian: Age of Sea Scorpions” i „Devonian: Nascent” su epske i najbolje stvari na albumu. Silur je intenzivno kompleksno putovanje od skoro deset minuta koje počinje odličnim masivnim rifom obogaćenim clean vokalima i dobrim bas deonicima dok se u pozadini čuje spušteni vrisak. Srednji deo pesme je isto tako dobar, miran i melodičan, i on nas sprema za buru koja počinje negde na početku sedmog minuta. Doživljaj je potpun kada saznate da su u Siluru masovno izumrle tadašnje praistorijske životinje bez ikakvog traga.
Devon je u prvih pet minuta klasičan Katatonia zvuk iz perioda nakon „Viva Emptiness”. U drugoj polovini kreće progresivno metalni miks koji stvara The Ocean. Savršenstvo počinje tačno na 8:05 kada kreće Rossetti vrisak momenat koji se u narednim minutima polako, ali sigurno utapa sa Jonas Renkse melanholijom. Pesma traje više od 11 minuta. Putovanje se završava simbolično numerom „Permian: The Great Dying”, kada je dve trećine plavog stvorenja nestalo zbog udara asteroida. Muzički je možda i najslabija stvar na albumu.
„Phanerozoic I: Palaeozoic” je snažan album koji budi istraživački instinkt o nastanku Zemlje, ali i nameće pitanje o budućnosti naše planete zbog klimatskih promena i globalnog zagrevanja. Apokaliptičnim zvukom podseća nas da je priroda neumoljiva, a stalnim menjanjem tempa sviranja i stila pevanja crta kataklizmične pojave koje su promenile tadašnji život na Zemlji. Fantastičan doživljaj. Album koji definitivno ulazi na listu najboljih ostvarenje ove godine.